Home
 
Werkplaats
 
 
















 
 
   
  Details
   
  Hier een aantal foto's tijdens het bouwproces van het orgel uit 2001.
   
 
 

De kernen van de grotere pijpen worden apart gezaagd, tegelijk met een modelleerstukje. Voor de kleinste pijpen worden de kernen van een paar tegelijk op de achterkant gelijmd en daarna doorgezaagd.

   
 
 

Alle wanden van de 8vt zijn gezaagd (behalve 'groot'-octaaf).
Leg ze naast elkaar, dan zie je meteen een afwijkende (verkeerd gezaagde)!

   
 
  Bij het lijmen van de pijpen gaan de achterkant, de zijkanten, de kernen en het modeleerstuk tegelijk in de klemmen
   
 
  Pijpen uit het 'klein'-octaaf van de 8vt in de lijmklemmen. Als je de tafel rond bent, kan de eerste weer uit de lijmklemmen (maar wel voorzichtig).
   
 
 

De grootste pijpen van de Holpijp 8vt in de lijmklemmen.

   
 
  Het frezen van de cancellen. Voor de frees is een mal gemaakt zodat 'uitschieten' onmogelijk is. De mal schuift langs de rand van de lade-delen. De mal wordt voor elke gleuf stevig met lijmklemmen vastgezet.
   
 
  De lade-delen met de cancel-gleuven zijn klaar om op elkaar gelijmd te worden.